わたしを育ててくれた家

 
 
※下の勝手な訳文ですが、
投稿時と少々変えました。
まだちょっと自信ないけど。。。

 
今週の全米アルバムチャートで一位になったのは、
ミランダ・ランバートの「プラティナム」でした。

彼女のことをよく知らなかったので、
これまでのヒット曲をいくつかYoutubeで聴いたのですが、
この2010年のヒットシングルに惚れてしまった!

自分が小さい頃に住んでいた家に行ってみる、という内容です。
そこには見ず知らずの別の人が住んでいて、
その人に語りかけます(心の中で?)。

私自身、子供の頃に住んでいた家の前を通ったけど、
まさかインターホンを押し、中に入れてもらう訳にも行かず、
という記憶がありますから、聴き惚れてしまいました。







「二度と昔に戻ることは出来ない」と言われるのは知っているけど、
そう、一度だけ帰って来る必要があったんです。
奥さんはわたしのことを全く知らないと思うけど、
そこの段に付いている手形は、わたしのものなんです。

上の階には小さなベッドルームがあって、
そこでわたしは宿題をしたり、ギターを練習したりしてました。
で、きっとあなたは知らないでしょうけど、
庭のオークの木の下には、
大好きだったワンちゃんが埋まっているんです。

もしここに触れて感じる事が出来たら、
わたしの心の中の傷がふさがり始めると思って。
ここ以外の場所では、何だか自分が自分で無いような気がするから、
本当の自分を見つけられるって思ったんです。

もし中に入れてもらえるなら、誓います。
思い出以外の物は何も持ち去らない、と。
このわたしを育ててくれた家から。

(以降の和訳は略)

I know they say, you can't go home again
Well, I just had to come back one last time
And Ma'am, I know, you don't know me from Adam
But these hand prints on the front steps are mine

Up those stairs, in that little back bedroom
Is where I did my homework and I learned to play guitar
And I bet you didn't know under that live oak
My favorite dog is buried in the yard

I thought if I could touch this place or feel it
This brokenness inside me might start healing
Out here it's like I'm someone else
I thought that maybe I could find myself

If I could just come in, I swear I'll leave
Won't take nothing but a memory
From the house that built me

Mama cut out pictures of houses for years
From "Better Homes and Garden" magazine
Plans were drawn and concrete poured
And nail by nail and board by board
Daddy gave life to mama's dream

I thought if I could touch this place or feel it
This brokenness inside me might start healing
Out here it's like I'm someone else
I thought that maybe I could find myself

If I could just come in, I swear I'll leave
Won't take nothing but a memory
From the house that built me

You leave home, you move on
And you do the best you can
I got lost in this whole world
And forgot who I am

I thought if I could touch this place or feel it
This brokenness inside me might start healing
Out here it's like I'm someone else
I thought that maybe I could find myself

If I could walk around, I swear I'll leave
Won't take nothing but a memory
From the house that built me